Διάβασμα ή παιχνίδι για τα παιδιά το καλοκαίρι; - Υπηρεσίες Ψυχολογικής Υποστήριξης και Ειδικής Αγωγής - Ράνια Τοπτσόγλου

Διάβασμα ή παιχνίδι για τα παιδιά το καλοκαίρι;

Ο Ιούνιος έφτασε. Στα μέσα του μήνα κλείνουν τα σχολεία και οι πολυπόθητες διακοπές για όλους τους μαθητές θα ξεκινήσουν. Όπως είναι φυσικό, τα παιδιά περιμένουν πώς και πώς αυτή την περίοδο προκειμένου να παίξουν και να διασκεδάσουν. Από την άλλη, οι γονείς αναρωτιούνται ποιος θα ήταν ο καλύτερος τρόπος να περάσουν τα παιδιά τις διακοπές τους κατορθώνοντας φυσικά να ξεκουραστούν και να γεμίσουν μπαταρίες, αλλά και να εμπεδώσουν ταυτόχρονα όλα όσα έμαθαν στη σχολική χρονιά που μόλις τελείωσε.

Αυτό έχει ως αποτέλεσμα πολλές φορές γονείς και παιδιά να έρχονται σε σύγκρουση καθώς αυτά αρνούνται πεισματικά να ασχοληθούν με οτιδήποτε θυμίζει ασκήσεις σχολείου, ενώ το μόνο που θέλουν να κάνουν είναι να παίζουν ή να βλέπουν τηλεόραση.

Πώς μπορείτε να τα συνδυάσετε όλα;

Σίγουρα το ιδανικό θα ήταν το παιδί να δεχόταν να ασχοληθεί για λίγο κάθε μέρα με ασκήσεις που αφορούν την προηγούμενη τάξη προκειμένου να εξασκηθεί σε διάφορους τομείς, όπως είναι η ανάγνωση, η γραμματική και η αριθμητική. Αυτό μπορεί να γίνει με διάφορους πιο ευχάριστους τρόπους, έτσι ώστε να μην πιεστεί.

• Προσανατολίστε το σε ανάγνωση κάποιου εξωσχολικού βιβλίου που θα επιλέξει το ίδιο. Έτσι θα αποκτήσει χρήσιμες γνώσεις, θα αναπτύξει το λεξιλόγιό του, αλλά και τη φαντασία του, δεξιότητες δηλαδή που θα του φανούν χρήσιμες στο σχολείο.

• Εναλλακτικά μπορείτε να προμηθευτείτε από το εμπόριο βιβλία εκπαιδευτικού χαρακτήρα, που υπάρχουν για κάθε τάξη, τα οποία μέσα από παιχνίδια και μικρές ιστορίες που έχουν, βοηθούν το παιδί να εμπεδώσει την ύλη της τάξης που τελείωσε.

• Για τα παιδιά που αντιμετωπίζουν μαθησιακές δυσκολίες και έχουν κάποια κενά από την ύλη της προηγούμενης τάξης, μπορείτε να κάνετε μικρές επαναλήψεις ανά τακτά χρονικά διαστήματα. Για παράδειγμα, αν ένα παιδί δεν έχει μάθει τις προπαίδειες, μπορείτε κάθε μέρα να το βάζετε να σας λέει από δύο μέχρι να τις μάθει. Αυτή η διαδικασία απαιτεί μόνο λίγα λεπτά και το παιδί μπορεί να ξαναγυρίσει ύστερα σε αυτό που έκανε. Προσπαθήστε μόνο να το κάνετε σαν παιχνίδι, χωρίς πίεση και σε χαλαρούς ρυθμούς, για να μη δημιουργηθούν συγκρούσεις μεταξύ σας.

• Για τα παιδιά προσχολικής ηλικίας, ή αυτά που μόλις τελείωσαν την Α’ Δημοτικού, υπάρχουν πολλοί τρόποι εμπέδωσης κάποιων βασικών γνώσεων όπως είναι τα χρώματα, τα γράμματα ή οι αριθμοί, μέσα από το παιχνίδι στην εξοχή και στην παραλία. Για παράδειγμα, μπορείτε να σχηματίζετε λέξεις με βότσαλα, να ρωτάτε το χρώμα διάφορων αντικειμένων, να το βάζετε να μετράει παιδιά ή ομπρέλες στην παραλία ή ακόμα και να προσθέτει και να αφαιρεί διάφορα αντικείμενα. Έτσι περνάτε εποικοδομητικά και ευχάριστα το χρόνο σας με το παιδί, χωρίς καν να το καταλαβαίνει ότι εκείνη τη στιγμή εξασκείται σε ύλη του σχολείου.

• Για τις μεγαλύτερες τάξεις, κάτι άλλο που είναι αρκετά χρήσιμο για την εμπέδωση των γνώσεων, αλλά και ευχάριστο, είναι οι επισκέψεις σε μουσεία ή αρχαιολογικούς χώρους. Το παιδί γοητεύεται από τα εκθέματα που του παρουσιάζονται, ειδικά όταν αυτό γίνεται σε σύνδεση με τις γνώσεις που έχει μάθει ή πρόκειται να μάθει. Του ξυπνάει το ενδιαφέρον και του αποτυπώνονται όλα καλύτερα.

• Δημιουργήστε ευκαιρίες για δημιουργικό παιχνίδι που θα του δώσει πολλά ερεθίσματα, όπως είναι η ενασχόληση με αθλήματα, η επαφή με τη φύση και οι συναναστροφές με άλλα παιδιά παρόμοιας ηλικίας. Έτσι, θα μπορέσει να αξιοποιήσει τον ελεύθερο χρόνο του καλλιεργώντας την προσωπικότητά του, αποκτώντας κοινωνικές συναναστροφές και αναδεικνύοντας πιθανά του ταλέντα.

• Είναι πολύ σημαντικό επίσης να έχετε ένα γενικό πλάνο, σύμφωνα με το οποίο θα ξέρει το παιδί πώς να κινηθεί μέσα στην ημέρα. Για παράδειγμα, συγκεκριμένη ώρα ξυπνήματος και πρωινού, συγκεκριμένη ώρα παιχνιδιού, τηλεόρασης, λεπτών διαβάσματος και ύπνου το βράδυ. Αυτό το πρόγραμμα φυσικά, θα πρέπει να το έχετε συμφωνήσει με το παιδί και να το τηρείτε όσο γίνεται περισσότερο. Μέσα από αυτή τη διαδικασία, το παιδί θα μπορεί να διασκεδάζει χωρίς να ξεφεύγει εκτός ορίων και θα μπορέσει να προσαρμοστεί ευκολότερα το Σεπτέμβριο στους ρυθμούς του σχολείου.

Η καλοκαιρινή περίοδος είναι μια ευκαιρία για το παιδί να είναι πιο ξέγνοιαστο, να περάσει χρόνο με την οικογένειά του, να ξεκουραστεί, αλλά και να ωριμάσει μέσα από καινούριες εμπειρίες. Δε χρειάζεται λοιπόν πίεση από την πλευρά των γονέων με συνεχείς ασκήσεις που θυμίζουν σχολείο, αλλά μόνο αξιοποίηση των ευκαιριών για μάθηση μέσα από ευχάριστες δραστηριότητες.