Τα σχολεία άνοιξαν! Ώρα για μελέτη… - Υπηρεσίες Ψυχολογικής Υποστήριξης και Ειδικής Αγωγής - Ράνια Τοπτσόγλου

Τα σχολεία άνοιξαν! Ώρα για μελέτη…

Εδώ και λίγες μέρες έχουν ξεκινήσει τα σχολεία. Μικροί και μεγάλοι προσπαθούν να επανέλθουν σε κανονικούς ρυθμούς μετά τη χαλάρωση των καλοκαιρινών διακοπών. Για τα μικρά παιδιά αυτή είναι συνήθως μια πολύ δύσκολη διαδικασία, καθώς από εκεί που το μόνο που έκαναν ήταν να παίζουν, τώρα πρέπει να διαβάζουν καθημερινά για να είναι εντάξει στις υποχρεώσεις του σχολείου. Έτσι, πολλές φορές δημιουργούνται τριβές με τους γονείς τους και οι τελευταίοι απελπίζονται καθώς δεν ξέρουν πώς να τα βοηθήσουν να αποδίδουν καλύτερα, με λιγότερο κόπο και χωρίς εντάσεις.

Τι μπορούν να κάνουν οι γονείς;

Υπάρχουν κάποιες στρατηγικές που μπορούν να εφαρμοστούν λίγο πολύ σε όλα τα παιδιά και οι οποίες θέτουν σωστές βάσεις για μία αποτελεσματική μελέτη:

  • Αρχικά δημιουργήστε για το παιδί το δικό του χώρο διαβάσματος. Είναι καλό να έχει το δικό του γραφείο, στο δικό του δωμάτιο όπου δε θα διασπάται η προσοχή του από άλλου είδους ερεθίσματα, όπως είναι η τηλεόραση ή το τηλέφωνο και θα είναι απομονωμένο. Επιπλέον, αν το παιδί έχει αδέρφια, προσπαθήστε να τα έχετε σε άλλο δωμάτιο ώστε να μην το ενοχλούν, έτσι ώστε να περάσει σε όλους το μήνυμα ότι όταν υπάρχει διάβασμα δεν ενοχλούμε αυτόν που διαβάζει και κάνουμε υπομονή μέχρι να τελειώσει.
  • Το γραφείο του θα πρέπει να μην έχει παιχνίδια και σε αυτό να υπάρχουν μόνο τα βασικά, όπως για παράδειγμα μία μολυβοθήκη με τα μολύβια και τη γόμα που θα χρειαστεί και ράφια για τα βιβλία και τα τετράδια του σχολείου.
  • Βοηθήστε το να οργανωθεί. Ειδικότερα τα μικρά παιδιά που τώρα ξεκινούν το σχολείο δεν ξέρουν πώς να οργανώσουν το διάβασμά τους και χρειάζονται τη δική σας βοήθεια, γιατί καταλήγουν να διαβάζουν για ώρες και πολλές φορές ξεχνούν βιβλία στο σπίτι. Έτσι λοιπόν δείξτε του μία ρουτίνα που θα ακολουθεί κάθε μέρα πριν αρχίσει το διάβασμα, για να είστε σίγουροι ότι δε θα παραλείψει τίποτα. Για παράδειγμα, μία ρουτίνα που ενώ για μας είναι λογική και προφανής, πολλά παιδιά δεν την ακολουθούν, είναι η εξής: «αδειάζω την τσάντα μου, κοιτάζω το πρόγραμμα της επόμενης μέρας και φτιάχνω μία στοίβα στο γραφείο μου με τα βιβλία και τα τετράδια που θα χρειαστώ. Στη συνέχεια αρχίζω να διαβάζω ένα ένα μάθημα και μόλις το ολοκληρώνω, το βάζω στην τσάντα.» Με αυτό τον τρόπο το παιδί δεν πρόκειται να ξεχάσει ποτέ τίποτα.
  • Μάθετέ το από την πρώτη τάξη του δημοτικού να έχει συγκεκριμένη ώρα που θα αρχίζει το διάβασμα, με ένα ή το πολύ δύο μικρά διαλείμματα ανάλογα με τον φόρτο εργασίας και τις δυνατότητες του παιδιού, και συγκεκριμένη ώρα που θα το τελειώνει. Αν βέβαια το παιδί σας είναι λίγο μεγαλύτερο και δεν έχει μάθει να ακολουθεί ένα πρόγραμμα, υπάρχουν και πάλι τρόποι να του το μάθετε. Το μόνο που χρειάζεται είναι υπομονή και ένα σύστημα ενίσχυσης της προσπάθειάς του. Για παράδειγμα, μπορείτε να του πείτε ότι αν καταφέρνει καθημερινά να ολοκληρώνει το διάβασμά του σε συγκεκριμένη ώρα, θα κερδίζει δέκα λεπτά παραπάνω παρακολούθηση τηλεόρασης ή παιχνιδιών στον υπολογιστή.
  • Τέλος, είναι πολύ πιθανό το παιδί να μην ξεκινάει το διάβασμα αν δεν καθίσετε μαζί του ή να λέει ότι δεν τα καταλαβαίνει χωρίς εσάς. Εσείς πρέπει να επιμείνετε να διαβάζει μόνο του, διαβεβαιώνοντάς το ότι αν χρειαστεί κάποια βοήθεια μπορεί να σας το ζητήσει, αλλά και λέγοντάς του ότι θα τα ελέγξετε όλα στο τέλος. Φυσικά είναι καλό πριν φύγετε από το δωμάτιο, να έχετε σιγουρευτεί ότι έχει καταλάβει αυτά που έχει να κάνει για να ελαχιστοποιήσετε έτσι τις πιθανότητες να σηκώνεται συνέχεια από το γραφείο του για απορίες.

Είναι πολύ σημαντικό τα παιδιά να μάθουν από μικρά να ακολουθούν ένα συγκεκριμένο πρόγραμμα, να οργανώνουν το χρόνο τους και να είναι αυτόνομα. Με αυτό τον τρόπο η ζωή όλης της οικογένειας θα γίνει ευκολότερη και οι σχέσεις ανάμεσα στα μέλη της θα διέπονται από ηρεμία.